De noodzaak van slaap!

Ons lichaam heeft ongeveer 1/3 van een dag slaap nodig (ongeveer 8 uur, afhankelijk van de leeftijd). Maar waarom? Zou die tijd niet beter besteed kunnen worden? Onderzoek toont aan dat de tijd die je slaapt cruciaal is voor de gezondheid, hersenfunctie en emotioneel welzijn. Een beperkte hoeveelheid slaap is in verband gebracht met veel gezondheidsrisico’s en legt een enorme belasting op vrijwel elk orgaansysteem in je lichaam. Tijdens de slaap is het lichaam hard bezig met het opbouwen en onderhouden van zichzelf. Bloedvaten worden tijdens de slaap hersteld. Slaap geeft het immuunsysteem een ​​boost. Slaap brengt hormonen in evenwicht, waaronder ghreline, leptine en insuline. Een onbalans van deze hormonen kan gewichtsproblemen veroorzaken.

Een andere belangrijke reden om voldoende te slapen is het effect van slaap op de hersenfunctie. Slaap stelt de hersenen in staat de gebeurtenissen van de dag te verwerken. Tijdens het slapen ontstaan ​​nieuwe verbindingen. Slaap is nodig om de hersenen voor te bereiden op een nieuwe leerdag. Zowel kinderen als volwassenen die niet goed slapen, hebben moeite met leren, focussen en opletten. Een bijzonder schadelijk effect van gebrek aan slaap zijn aanvallen van ‘microslaap’, waarbij de hersenen in slaap vallen terwijl het lichaam cruciale taken uitvoert, zoals autorijden. Naar schatting worden hierdoor ca. 100.000 auto-ongelukken per jaar veroorzaakt door vermoeide chauffeurs, met als gevolg 1.500 doden. Niet genoeg slaap krijgen, brengt kinderen en tieners in gevaar voor woede, impulsiviteit en slecht humeur, evenals voor groeiproblemen, een slechte gezondheid en lagere cijfers op school.

Heb jij een verstoord slaapritme en wil je hiervoor graag natuurlijke ondersteuning proberen zonder verslavende eigenschappen? Bel of whatsapp naar 06-46041513 en ontvang voor een aantal dagen een product om uit te proberen.

Huidhonger!?

Huidhonger is de sterke behoefte aan lichamelijk contact door middel van aanraking. In deze bizarre tijd waarin ons nog steeds wordt geadviseerd om 1,5 meter afstand te houden, is huidhonger iets dat steeds meer mensen ervaren.

Uit onderzoek is gebleken dat aanraking van belang is voor onze gezondheid, het stimuleert het gelukshormoon Endorfine en dat hormoon stimuleert bijvoorbeeld het immuunsysteem, de spijsvertering en de stofwisseling.

Woon je met mensen samen dan is aanraking wat makkelijker te realiseren, bijvoorbeeld door een omhelzing of door te knuffelen. Maar als je alleen bent is het natuurlijk lastig om die o zo belangrijke behoefte aan aanraking te krijgen. Een huisdier is dan een prima alternatief.

Het kan zijn dat je het lastig vindt om iemand anders aan te raken.
In dat geval ga je lekker je eigen handen en/of voeten masseren. Het is misschien niet helemaal wat ze bedoelen met de behoefte aan aanraking, maar het is in ieder geval ontspannend én je geeft jezelf ook nog eens wat extra aandacht.
Gebruik daarbij eens een opwekkende sinaasappelolie of de rustgevende lavendel om je gemoed of emotie te ondersteunen.

Je zult je zeker veel beter voelen want zoals Hippocrates al zei: “Heling begint met een aromatisch bad én een dagelijkse massage”.

Voor een omhelzing van essentiële olie met therapeutische waarde bel of whatsapp je mij het beste via 06-46041513 en we gaan samen kijken wat het beste bij jouw situatie past.

Teken tijd!?

De lente laat zich van zijn mooiste kant zien met een stralend zonnetje en  temperaturen die lekker zijn voor een wandeling of fietstocht.

Omdat teken ook weer actiever worden bij deze temperaturen is het verstandig om jezelf te beschermen met lichte kleding zodat je een teek makkelijk ontdekt.

Bescherm jezelf daarnaast goed met een anti insecten spray, bij voorkeur een die geen toxische stoffen bevat zodat je die zowel voor jezelf, je kinderen als je huisdieren kunt gebruiken.Tenslotte is het belangrijk om na elke wandeling of fietstocht je lichaam te controleren op teken.

Vergeet niet te genieten  Gerelateerde afbeelding

Depressief of niet?

Als je langdurig somber, ongelukkig of neerslachtig bent dan is er misschien sprake van een depressie maar hoe herken je een depressie?

Er is een richtlijn die je kunt gebruiken als je minstens twee weken lang somber bent en / of minder interesse en plezier hebt in allerlei dingen én kampt met vijf of meer van de onderstaande symptomen:

  • duidelijk afvallen of juist aankomen
  • slapeloosheid of juist veel slapen
  • traagheid of juist lichamelijke onrust
  • vermoeidheid, weinig energie hebben
  • je waardeloos of schuldig voelen
  • verminderde concentratie of besluiteloosheid
  • terugkerende gedachten aan de dood, plannen of pogingen om zelfmoord te plegen

Wat kun je doen aan een depressie?

Zorg dat je met naasten praat over je gevoelens. Verder is belangrijk om voldoende rust in te bouwen net als regelmaat, gezonde voeding en beweging. 
Probeer actief te zijn en afleiding te zoeken in ontspannende activiteiten.
Misschien vind je het fijn om je aan te sluiten bij een zelfhulpgroep.

Naast deze opties zijn er nog mogelijkheden om je te ondersteunen bij je depressieve gevoelens. Een groot deel van de depressieve bevolking maakt hiervoor gebruik van anti-depressiva met bijwerkingen. In plaats van deze chemische ondersteuning kun je ook kiezen voor een meer natuurlijke ondersteuning in de vorm van essentiële olie.

Uit wetenschappelijk onderzoek is namelijk gebleken dat in sommige gevallen het gebruik van essentiële olie beter werkt én minder bijwerkingen heeft dan anti depressiva.

Wat wordt jouw keuze …. Lavendelolie óf anti depressiva?

https://www.ggznieuws.nl/home/lavendel-beter-dan-antidepressiva/